Generalforsamling 2003: Jokokan Danmark – Et forbund gearet til fremtiden

Af Jokokan Forbund

Den 24. Maj, 2003 blev Jokokan Danmarks generalforsamling afholdt. Honbu-dojo Danmark havde lagt lokaler til.

Efter en god omgang morgenbrød med den obligatoriske Jokokan kaffe til, åbnede forbundsformand Kimu Yamana Bjarkmann årets Generalforsamling 2003, og bød alle de fremmødte velkommen. Forbundets to revisorer havde ingen anmærkninger, men kun ros til Forbundskasserer, Jens Iversen årsregnskab 2002-2003, som var meget overskueligt og udførligt.

Forbundskassereren havde også udført en analyse med assistance af Forbundsformanden, omkring fordelingen af forbundets udgifter på aktiviteter og reelle bidragsydere. Dette værktøj blev delvist også anvendt under sidste generalforsamling, og er meget anvendeligt når styringen af ressourcefordelingen skal være optimal med knappe ressourcer. Dette var samtidig også en introduktion til, hvordan vi vil styre ressourcer som økonomi og bidragsydere, aktiviteter og resultatformidling i fremtiden. En performance-styring kombineret og sammenholdt med en aktivitets-baseret omkostningsstyring.

I Jokokan forsøger vi jo altid at lære af vores fejl igennem en konstant opdatering af best practices – både for overskuelighedens skyld, men også behovet for et mindre ressourceforbrug af de p.t. forholdsvis få bidragsydere ved en optimal styring. Og vi har knappe ressourcer i vort non-profit forbund, hvor alle arbejder gratis med deres bidrag til fællesskabet. Hvilket Forbundskassererens analyse også viste; 3015 timer var der samlet anvendt til forbundsarbejde det sidste år, – en stigning på over 100 % i f.h.t. 2001/2002. Af disse 3015 timer, stod Forbundsformanden for de 68 %, Næstformanden for de 16 %, resten af den demokratisk valgte forbundsbestyrelse for 14.5 % og andre for kun 1.5 %. En helt klar skævfordeling af bidragsydere til fællesskabet, var man som sidste år, helt enige om.

Under Forbundsformandens beretning blev det yderligere klart, at et kulturforandringsprojekt som den Jokokan lige har gennemgået de sidste to år, kræver meget hårdt arbejde for få mennesker. Samt intensiv kommunikation og dialog for øget forståelse og indre forandring sammenholdt med folks egen interesser og skiftende livscyklusser, og en til tider stram og stærk topstyring, når dette er nødvendigt.

Det kan forledes til at tro, at det er væsentlig anderledes at gennemføre et sådan ambitiøst kulturforandringsprojekt i en virksomhed, end i et sportsforbund “med frivilligt og ulønnet arbejde for andre”, men det er det faktisk ikke. Den eneste forskel er, at i en virksomhed kan du miste dit arbejde, det kan du kun i yderste konsekvens i en forening (medlemskab), og derfor er dette en ekstra hård nød at knække. Men vi lykkedes!

Det var meget hårdt, til tider slet ikke sjovt, men det blev en stor omstillings succes. Jokokan har overlevet og vil vokse sig større og stærkere med nye generationer af Jokokanere. Grundlaget er lagt til en lys fremtid med flere medlemmer og skoler, med øget og dybere fællesskabsånd og tilfredshed blandt medlemmer, støtter, venner og familie. Fokus og resultatfokus er nu flyttet fra forbundet over til hver af de otte lokale skoler i dag. Vi er nu i konsolideringsfasen, og vores motto i denne fase er: “Jokokan Danmark – et forbund gearet til fremtiden”.

Bestyrelsesansvarlig Kimu Yamana Bjarkmann orienterede også om den positive udvikling i, at andre Jokokanere fra Jokokan International, såsom Dollarbrand Shihan, 6.dan og japanske Jokokanere kommer til Soke Sensei Tonegawa´s træningslejr 1-6. Juli, 2003, og Jokokanere fra Japan kommer til Danmark for undervisning, knytte relationer og opleve vort smukke land.

Generalforsamlingen vedtog enstemmigt forbundsformandens beretning, og støttede fuldt op om Forbundsbestyrelsens arbejde i det forgangne år, og planerne for det kommende år. Tak for en god generalforsamling.

Shindenkan Arkiv

Game Education - Lensfyrste

Glæd jer - det kommer snart

Game Education - SamuraiViking officers

SamuraiViking officers – Som generalen og militærstrategen Sun Tsu sagde; “He will win who knows when to fight and when not to fight, and Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win.”

Glæd jer – det kommer snart

Forbundsformænd, kronologisk siden 1988