TaskFight 3 og Jujutsu 3 maj 2026
Af Niels Henrik Schnedler-Sørensen
I Shindenkans kalender var der sat kursus på i Jujutsu 3 og Task Fighting 3.
Jeg har i forvejen været på begge kurser, men jeg vil meget gerne være bedre til begge dele, så jeg meldte mig som genganger – Så er det også til halv pris – ”whats not to like”.
Kjeld Renshi var veloplagt kursusinstruktør, og vi startede med JJ-3 med repetition af JJ 1 og 2. Vi startede med faldteknik, og jeg fik besluttet mig til, at til næste sommer vil jeg kunne lave en perfekt vejrmølle. Det er jo godt at sætte sig nogle mål. Vi fik også øvet hoftekast og den med fodfejning.
Så gik vi i gang med JJ3, først den med hoftekast, hvor man efter kastet låser modstanderens arm og sætter foden på modstanderes hoved. Her fik jeg god instruktion af Kjeld Renshi om at holde rundt om modstanderens arm, når man gik ned for at låse. Herefter var det den store håndledslås, hvor man får modstanderen ned at ligge, og derpå fører armen op og rejser ham/ hende op. Det oplevede jeg alt sammen som rimeligt vellykket og til at gå til, blot det blev udført rigtigt. Så kom vi til makkerøvelsen med at holde i hinandens gi og så på et tidspunkt forsøge at tage modstanderens balance, hvad enten man var den, der gik frem eller tilbage.
Her var det, at frustrationerne dukkede op på overfladen. Den øvelse kan jeg ikke rigtig få til at fungere. Jeg kan godt se, hvad formålet med den er, og at den skal føre frem til noget større.
Men jeg kunne ikke rigtig få den til at fungere. Var jeg for stiv og ufleksibel i kroppen? eller troede jeg ikke nok på mig selv eller noget helt tredje – Eller var det kombination af flere ting.
Men så var der pause, og det var godt at få en bid mad. Her begyndte jeg at føle mig som en træt gammel mand, og det virkede lidt uoverskueligt at skulle træne videre i flere timer. Men der var så sket det, at Kyu holdet var mødt op til pensumtræning og her havde jeg aftalt med Jens Hanshi-dai, at jeg kunne dele flødeboller ud til alle dagens fremmødte Shindenkanere, da jeg to dage før havde haft min 66-års fødselsdag. En fødselsdagssang fik jeg og det var jeg meget glad og rørt over.
Men vi kom i gang med TF3. Vi startede med Kumite delen, først med angreb i form af Jodan Tsuki og chudan Tsuki og forsvar med Soto Uke og gedan barai først lige ud, hvor jeg havde en fornøjelig Kumite sparring med Michael Bekker og med Mads, fornøjeligt selv om min venstre langfinger fik et slag. Vi havde også ligeud, hvor angrebet var højt hook og chudan Tsuki med samme forsvar, og så det samme med at gå til siden.
Her oplevede jeg det fornøjelige, at min træthed forsvandt som dug for solen, adrenalinet fik energien op og køre og det var på godt dansk skideskægt. Udover det var skægt, var der også den alvor i det, at hvis man ikke fik pareret i tide, så risikerede man at blive ramt – Det man foretog sig, kunne altså have en konsekvens. Det gjorde, at man skulle være skarp og på. Der er ikke plads til, at man står og falder i staver eller mister koncentrationen. Man skal være klar og skarp hele tiden. Ellers kunne det blive meget ubehageligt.
Så var vi nået til dagens sidste indslag og højdepunkt. ShindenFight. Den med at partneren bagfra prøver at strangulere en, og man skal så forøge at frigøre sig fra partnerens greb og om muligt få smidt ham/hende væk fra sig. Det foregår både fra siddende udgangspunkt, fra hugstilling og fra stående. Det er ret krævende-både for ”kvæleren”, hvor det gælder om hurtigt og konsekvent at få et godt greb, få modstanderen hen over sig og gerne få låst ham med brug af sine ben. For den angrebne skal man forsøge at frigøre sig fra grebet, og forhindre angriberen i at låse en fast og muligt få vendt sig og smidt ham hende af. Her er det noget, der er vildt og farligt-selv om det foregår under ordentlige og kontrollerede forhold, så er det jo noget, hvor man kunne blive dræbt eller dræbe en, hvis det var for alvor. Her kom det med konsekvens meget klart og tydeligt på banen.
Så var en lang og god dag med JJ3 og TF3 slut og efter at have ryddet måtter sammen og lagt i Jesper Hjorts trailer, var det tid til at komme hjem – Det var så hjem på sofaen, hvor jeg fik tilbragt resten af dagen – Ganske fortjent syntes jeg.