18-10-2021

TF 3 – indstillinger der fik konsekvens i virkeligheden

Af Søren Renshi, Shihan-kai & SOPORG udvalgsmedlem



Som menneske har vi alle en holdning til alt – også selv om vi til tider siger nej, det har jeg ingen holdning til, men inderst inde i hjertet har vi holdningen. Sådan er vi mennesker skruet sammen og de eneste der kan gøre noget ved dette er os selv.

I Shindenkan er empowerment vigtigt, for uden empowerment er der ingen udvikling og uden udvikling er der ingen Shindenkan. Men hvad er udvikling? Er det et spørgsmål om at tænke grundigt over noget og så accepterer det eller handler det om at indstille sig på at ville blive bedre som menneske på alle fronter – fysisk - psykisk og spirituelt.

Det er jo op til det enkelte menneske hvilken indstilling man vil have og konsekvensen af den indstilling er virkeligheden som den er og kan man ikke lide den konsekvens så kan man ændre sin indstilling :-)

I Task Fighting 3 handler det om at tage ansvar for virkelighedens realisme. Den kan være grim og den kan være ond – men den er der og den må man forholde sig til. Den forsvinder ikke hvis man ikke kigger på den og den bliver ikke mindre bare fordi man ikke vil acceptere den – den er der og den vil blive ved med at være der. Så konsekvensen af realismen er konsekvensen af ens indstilling.

Task Fighting 1 og Task Fighting 2 viste vejen dertil, men virkeligheden kom i Task Fighting 3.

Uanset hvilken indstilling man har, så er der konsekvenser. Hvis indstillingen er ikke at gøre noget så er der også en konsekvens ved det, som i værste tilfælde går ud over uskyldige og endnu være med døden til følge. Derfor er det så vigtigt at være afklaret således ens indstilling kan være på et spor der ser ud over egne næsetip – hvis det altså er det man vil.

Alle kurser i Shindenkan indeholder både Ryugi og Ryuha. Ryugi handler ikke om at vise en præsentation og så er der praktisk Ryuha bagefter. Det handler om at få deltagerne til at tænke over sig selv og over det som de bliver præsenteret for. I Task Fighting 3 er det realisme der skal tænkes over.

Er realisme kun noget der sker for naboen eller kan det også være at JEG får den direkte op i hovedet en dag og hvad skal JEG så gøre ved det? Det er altid et godt spørgsmål hvad man skal gøre ved noget, som man egentlig ikke helt vil erkende er lige foran. Men det er jo en del af livet og livet går sin egen gang, hvis man altså ikke tager ansvar for det. Men tager man ansvar for det så kan det godt være at livet har nogle bump på vejen, men hvis man har indstillingen til det så bliver det kun små bump der ikke gør nogen stor forskel.

TF3 indeholder en præsentation der viser hvordan kampsport og vold har udviklet sig igennem de sidste 50 år. Det er ikke pænt, men det er virkeligheden og det fik da også flere af deltagerne til at tænke nogle tanker.

TF kurser i Shindenkan viser vejen gennem den skolede tilgang til kamp. Dvs. deltagerne klædes på til at forstå hvad er virkelig kamp og hvad er illusion. Virkelig kamp er grimt, det er uden regler, det er uden vægtklasser og det er ofte meget anderledes end man forestiller sig. Virkelig kamp handler om overlevelse, uanset om det er én mod én eller én mod mange flere – sådan er verden skruet sammen og den virkelighed må man forholde sig til hvis man vil.

Den skolede tilgang til kamp er ikke ny, den har eksisteret i flere hundrede af år og er skabt på baggrund af krig. Krig hvor flere tusinde kæmpede mod hinanden og når man står der midt i kaos og føler at hele verden er imod en, hvad gør man så? Går man i panik og bliver et offer eller bevarer man roen indvendigt således man får et overblik og dermed en unik mulighed for at træffe en livsreddende beslutning – se det er ikke kun forbeholdt krigere der har været gennem den skolede tilgang - det er også forbeholdt os mennesker i 2021 – for det handler netop om at erkende den virkelighed man står midt i, bevare roen og få overblikket så den rigtige beslutning kan tages.

Det er lige præcist denne form for undervisning og træning fra de oprindelige samuraiers liv der i den grad kan bruges i vores nuværende verden, også uden for dojo’en – for kaos behøver ikke være livstruende - det kan også være dagligdags kaos på job eller hjemme hos familien.

I TF kurserne trænes der efter TAK-MITT-CT principperne – dvs. principper der bygger op trin for trin således den skolede tilgang til kamp bliver gjort forståelig og meget anvendelig. Dette er ikke kun forbeholdt for TF kurserne, men faktisk er det noget der går igen i alle kurserne i Shindenkan og efterhånden finder man som deltager ud af, at alting hænger sammen og faktisk er en væsentlig del af livet og dermed også virkeligheden.

TF 3 kurset indeholder også SF 1 - dvs. ShindenFight som er Shindenkans intro til Fri kumite og noget som alle skal igennem fra 2. kyu. Det handler ikke om at være Batman eller Superman det handler om at lære sig selv at kende og en af de situationer der bringer sandheden frem i mennesker, er når presset er størst og ofte et pres hvor konsekvensen er stor. Der har været mange igennem Shindenkans Shiai og der har været mange reaktioner, men fælles for alle er at man som mennesker ofte bliver overrasket over ens egne reaktioner.

Nogle bliver forskrækket, men fortsætter ufortrødent, andre bliver overrasket over deres egne handlinger og andre igen overrasket over, at selv om modstanderen har været nede og ligge, så kan han/hun godt rejse sig op igen og kæmpe videre. Sådan er virkeligheden også, for selv om man har fået sin modstander ned eller man måske selv er kommet ned, så er det ikke ensbetydende med at kampen stopper og det er lige præcist den virkelighed vi i Shindenkan forholder os til igennem den skolede tilgang for det handler nemlig om indstilling og indstilling er det der gør den store forskel i livet – for det er indstillingen der skaber konsekvensen i virkeligheden.

Med den rette indstilling kan konsekvensen være uden betydning for en selv og andre, men er indstillingen ikke på plads så kan konsekvensen være enorm for både en selv og i høj grad også for andre. Og det er netop her at ShindenFight 1 viser sig fra virkeligheden verden – kan man bevare roen og få indstillingen på plads således man kan gennemføre sin teknik uanset om man er under pres i et stranguleringsgreb eller om man under pres for at udfører et stranguleringsgreb – begge sider handler om indstilling og det er indstillingen der er afgørende for konsekvensen af denne type teknik – både i dojo’en, men i høj grad også i virkeligheden.

I dojo’en er der sikre og trygge rammer til at træne denne form for kamp – det er der ikke på gaden. Så er det ikke at foretrække, at træne sin indstilling og lære af den i den skolede tilgang således man trin for trin kan blive forberedt på virkeligheden og dermed være klar, hvis den en dag kommer lige op i ansigtet – og det gør den jo hver dag - det er bare ikke altid man vil erkende det. Virkeligheden behøver ikke være så grim at man vender det blinde øje til, for hvis man forholder sig til den og erkender den så kan den faktisk også være smuk – det kommer jo helt an på øjet der betragter og hjertet der erkender :-)